E-market

Wegtest Stromer ST5 : de leider

2j geleden | Maxime Herion

Stromer, gespecialiseerd in speed pedelecs (tot 45 km/u), heeft zopas zijn vlaggenschip, de ST5, vernieuwd. Deze fiets heeft de bijzonderheid de allereerste te zijn die is uitgerust met een in het kader geïntegreerd ABS-systeem.

De Zwitserse constructeur heeft het dit jaar erg druk. Na de ST3 heeft Stromer zojuist een nieuwe versie van de ST5 gepresenteerd. Het topmodel van het merk is bedoeld voor dagelijks gebruik, maar is sportiever dan de andere modellen. In vergelijking met de oude ST5 zijn de lasnaden onzichtbaar, een detail dat bijdraagt aan de algehele kwaliteit van de afwerking, die nu flirt met de perfectie.

Zoals gebruikelijk bij Stromer is er speciale aandacht besteed aan het ontwerp met een totale integratie van de componenten in het kader. Alles is keurig en netjes, niets steekt uit: een eigenschap die alle in Oberwangen (bij Bern) geproduceerde fietsen gemeen hebben. Qua uitrusting is de nieuwe ST5 zeer compleet, met zijn verzonken dagrijlicht, zijn zeer krachtige koplamp en zijn Stromer Omni Connect computer die, zoals de naam al aangeeft, steeds meer connectiviteit biedt. Zo kan je de fiets vergrendelen en ontgrendelen en heb je toegang tot al zijn gegevens met slechts een smartphone. Hij kan ook worden geo-gelokaliseerd, want hij is uitgerust met twee GPS-trackers in geval van diefstal.

“In-house”-motor

De originaliteit van de Stromer is dat hij gebruikmaakt van een motor die in de naaf van het achterwiel is geplaatst. De motor van de ST5, Syno Sport II genaamd, ontwikkelt 850 W met een koppel van 48 Nm. Dit zeer compacte toestel, gekoppeld aan een elektronische derailleur van het type Shimano XTR Di2, wordt aangedreven door een grote batterij van 983 Wh die hem een bereik geeft van 180 kilometer. En dat is nog niet alles: het technologische arsenaal wordt aangevuld met ABS, "de" nieuwigheid van dit model. Als het antiblokkeerremsysteem op zich al geen noviteit is op een motorfiets, dan is het feit dat het volledig in het frame is geïntegreerd een hele krachttoer. Stromer heeft samengewerkt met het Italiaanse bedrijf Blubrake om het apparaat te ontwikkelen. Het ABS van de ST5, dat onzichtbaar is gemaakt en op het voorwiel werkt, werkt via een sensor die het gevaar detecteert en de informatie doorgeeft aan een klein elektronisch kastje dat de remkracht matigt om zijdelings slippen en een eventueel afslaan van het achterwiel te voorkomen. Net als bij een auto of motor geeft een lampje op het digitale display van de ST5 de gebruiker onmiddellijk aan dat het systeem is geactiveerd.

 

Op fluweel

Zonder echte verrassingen onthult de Stromer ST5 de omvang van zijn potentieel vanaf de eerste meters. Uitgerust met een "Sport"-modus, accelereert hij krachtig en haalt zonder problemen de reglementaire 45 km/u. Net als alle Stromer-fietsen heeft deze fiets een geruststellend rijgedrag dankzij de brede banden, die bijzonder goed zijn in het wegfilteren van oneffenheden in het wegdek. In vergelijking met de andere Stromer-modellen is de rijhouding iets schuiner door het lagere stuur. De ST5 is beslist sportiever maar hij heeft dus ook ABS, waardoor hij veiliger is dan de andere Stromer-modellen vanwege zijn geweldige prestaties. Alleen maar superlatieven dus: dit is het neusje van de zalm. Maar bij een uitzonderlijke fiets hoort ook een uitzonderlijk prijskaartje… De nieuwe generatie van de Stromer ST5 verdedigt zijn titel van vaandeldrager van de Zwitserse fabrikant, en dat is een prijzige eer: de prijs begint bij 10.328 euro. Met alle opties (voorvering, stoelophanging en bagagerek) kan de rekening oplopen tot 11.642 euro. Bijna wat je betaalt voor een stadsautootje... behalve dat je hier de top van de fietstechnologie krijgt!  

Wegtest Stromer ST5 : de leider | MobilityLife

Tweedehands auto's van de dag