E-market

BMW iX : elektrische topper!

2j geleden | Nicolas Morlet

BMW wil van deze iX de vaandeldrager van zijn elektrificatie maken. Hij brengt daarom alle knowhow van het merk op dit terrein samen.

Deze grote SUV (4,59 m) is zeker langer dan een BMW X5, maar zijn veel massievere trekken bezorgen hem een duurzamere, minder atletische uitstraling dan zijn broer met verbrandingsmotor.

 

Zee van ruimte

Aan boord overheerst de uitzuivering in het design, met een zeer luchtig dashboard, ontdaan van vrijwel alle fysieke bedieningselementen die plaatsmaken voor twee schermen (respectievelijk 14,9 en 12,3 duim) die geïntegreerd werden in een gebogen, naar de bestuurder gerichte structuur. Het eerste wordt gebruikt voor de regeling van de multimedia en de parameters van het voertuig en het tweede dient voor het digitale dashboard voor de bestuurder. Op de centrale armleuning zitten nog enkele mooi in het houtwerk gerangschikte bedieningselementen met haptische feedback. De ruimte achteraan is gewoon riant en zeer comfortabel dankzij een knusse bank geïnspireerd op een sofa. De koffer heeft een inhoud van 500 liter.

Fors maar wendbaar

De iX xDrive 50 is de krachtigste variant die bij de lancering wordt aangeboden en heeft twee elektromotoren, één op elke as. Samen produceren ze 385 kW (523 pk) en een koppel van 765 Nm. Dit maakt het mogelijk om verbluffende prestaties neer te zetten met dit 2.510 kg zware voertuig: 4,6 seconden volstaan om van 0 naar 100 km/u te suizen. Maar wat nog meer verbaast, is de onthutsende wendbaarheid van deze grote SUV. Met zijn vierwielaandrijving en vierwielsturing (optioneel) vertoont hij een echte rijdynamiek en profiteert hij van de ultra-efficiënte gewichtsverdeling van zijn twee elektromotoren. De helaas eveneens optionele luchtvering zet de auto bovendien strak in de veren, echter wel ten koste van een vrij stugge demping.

iXXL rijbereik!

De enorme batterij van 105,2 kWh belooft een rijbereik van 549 tot 630 km (WLTP), met dank aan het uitstekende beheer van de regeneratie. Deze cijfers leken ons in de praktijk vrij haalbaar, aangezien we een gemiddeld verbruik van 22,5 kWh noteerden. Conclusie: achter het guitige gezicht van de iX schuilt ongetwijfeld een van de beste elektrische SUV's van dit moment. Maar ook een van de duurste: de xDrive 50 kost 102.850 euro.

 

 

De BMW iX xDrive 50 in cijfers

 

Motor: dubbel, elektrisch ; 385kW ; 765Nm

Koppel: 350 Nm

Aandrijving: vierwiel

Versnellingsbak: 1, automaat

L/B/H (mm): 4.953 / 1.967 / 1.696

Leeggewicht (kg): 2.510

Koffervolume (l): 500

Batterij (kWh netto): 105,2

Rijbereik WLTP (km): 630

0-100 km/u (sec): 4,6

Top: 200 km/u

Norm: 19,8-23 kWh/100km

Prijs: 102.850 euro

BMW iX : elektrische topper! | MobilityLife

Tweedehands auto's van de dag