E-market

Volvo C40 : het terrein ontginnen

2j geleden | Nicolas Morlet

Deze 'coupé'-versie die afgeleid is van de XC40 heeft een belangrijke missie: de toekomst van Volvo inluiden en de weg openen naar nieuwe paradigma's: andere industriële processen en een ander commercieel gedrag.

De C40, die in Gent wordt geproduceerd naast de XC40 Recharge Twin waarmee hij zijn technische basis deelt, verzamelt de primeurs. Hij is namelijk de eerste Volvo die uitsluitend elektrisch is, wat ook het geval zal zijn voor alle volgende modellen van het merk die vanaf nu worden gelanceerd. Het is ook het eerste voertuig van het merk dat via het internet kan worden besteld. En tot slot, en dit is ook een primeur, is de interieurbekleding van de C40 volledig ledervrij. In de lanceringsversie komt er in de plaats van Nordico, een bekleding gemaakt van gerecycleerde materialen en gecertificeerde duurzame boselementen.

 

Zweedse stijl...

De C40 is een paar millimeter langer dan een XC40 dankzij de hertekende bumpers, en vooral 6 cm lager door de sterker aflopende daklijn. Die doet geen afbreuk aan het koffervolume dat praktisch blijft met zijn 413 liter (+31 liter vooraan), maar deze architectuur beperkt wel de hoofdruimte voor mensen van meer dan 1,80 meter. Achter het stuurwiel kijk je uit op het dashboard in een strakke, zeer "Zweedse" stijl én vooral op het multimediasysteem afkomstig van Google. Dat heeft zijn voor- en tegenstanders, maar we moeten toegeven dat de responsiviteit prima is en dat je zo meteen over Google Maps (+ de Google Assistent) beschikt zonder een verbinding met een smartphone hoeven te maken.

Krachtig maar gulzig

Onderweg kan deze C40 rekenen op een motor van 150 kW (204 pk) per as, of 408 pk in totaal. Het rijgedrag is daarmee efficiënt en gespierd, (in 4,7 seconden van 0 tot 100km/u), maar toch weinig gericht op sportief rijden, ondanks de directere stuurinrichting. En dat merk je aan het verbruik: 20,7 tot 22,3 kWh / 100 km WLTP (en 22 kWh tijdens onze test). Dit is hoog voor het segment, deels vanwege een zeer bescheiden energie-optimalisatie die alleen een B-modus met inbegrip van een "One Pedal Driving"-functie biedt. Die is zeer aangenaam in de stad, maar vereist een zeer fijngevoelige rechtervoet om ermee een soepele rijstijl op na te houden. Verder is er geen spoor van een voorspellend recuperatiesysteem (dat de regeneratie aanpast aan het reliëf en het verkeer) zoals bij sommige concurrerende modellen (Audi Q4 eTron, BMW iX3,enz.). Tot slot het budgetplaatje: de lanceringseditie van de C40 gaat voor 60.150 euro de deur van de verdeler uit: een correcte prijs gezien het vermogen, de complete uitrusting en de geleverde diensten vergeleken met de concurrentie (onderhoud, ruitenwissers en remmen drie jaar inbegrepen, evenals winterbanden).

 

De Volvo C40 in enkele cijfers

 

Motor: dubbel, elektrisch ; 385kW ; 765Nm

Aandrijving: vierwiel

Versnellingsbak: 1, automaat

L/B/H (mm): 4.440 / 1.873 / 1.591

Leeggewicht (kg): 2.207

Koffervolume (l): 413+31

Batterij (kWh): 75

Rijbereik WLTP (km): < 444

0-100 km/u (sec): 4,7

Top: 180 km/u

Norm: 20,7-22,3 kWh/100km

Prijs: 60.150 euro

Volvo C40 : het terrein ontginnen | MobilityLife

Tweedehands auto's van de dag