E-market

Iveco: (bio)methaan voor elke toepassing

2j geleden | Maxime Herion

Al meer dan twintig jaar ontwikkelt IVECO gasmotoren voor zijn gamma bestelwagens. Daarmee is de constructeur een pionier op het gebied van milieuvriendelijk transport.

Wij zijn de enige constructeur ter wereld in de transportsector die een compleet gamma voertuigen ontwikkelt, van bestelwagens tot vrachtwagens, met (Bio-)CNG- of (Bio-)LNG-motoren," zegt Olivier Fossion, Business Director van Iveco Benelux. “Wij mogen niet vergeten dat Italië een referentie is op het gebied van gasmobiliteit en wij mogen ook niet vergeten dat onze lange ervaring op het gebied van het ontwerp van methaanmotoren onze grote troef is. Bij Iveco bestaan er geen hybride motoren, onze technische oplossingen zijn perfect getest en onze producten onderscheiden zich door hun intelligent design. Dat is het geval voor zware vrachtwagens die, dankzij hun twee LNG-tanks, een bereik hebben van 1.500 tot 1.600 km.”

 

Alle tonnages en formaten

Op instapniveau hebben we de Daily Natural Power bestelwagen die ontworpen is om op (Bio-)CNG te rijden," zegt Tommy Ornelis, die verantwoordelijk is voor alternatieve aandrijving bij Iveco. “Deze bestelwagen is ontworpen voor gebruik in stedelijke omgevingen, is verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen in diverse carrosserievarianten en is ook verkrijgbaar als chassis-cabine. Van 7 tot 19 ton hebben we de Eurocargo in een (Bio-)CNG-versie en, in de grotere maten, de S-Way trekker, hetzij (Bio-)CNG of (Bio-)LNG, of beide, aangezien er een configuratie is uitgerust met een tank van elke brandstof, zodat zonder probleem van de ene op de andere kan worden overgeschakeld. Dat is zeer praktisch voor transporteurs die actief zijn in slecht bediende regio’s.” Voor Olivier Fossion is de keuze voor alternatieve brandstoffen in meer dan één opzicht gerechtvaardigd: "Ten eerste is de TCO (Total Cost of Ownership) van deze voertuigen vaak lager. Bovendien verbeteren zij het imago van de transportwereld met bijna-nulemissie wanneer zij op (bio)methaan rijden. Ten slotte kunnen we positief antwoorden op de vraag van talrijke lokale overheden en gemeenten die doelstellingen hebben te verwezenlijken in de noodzakelijke beperking van de CO2-uitstoot.”

Vooral zwaar transport

Dankzij de uitbreiding van het netwerk van tankstations, gestimuleerd door steeds meer bedrijven die investeren in pompen, groeit de markt voor voertuigen op gas snel op Europees niveau: "Onze producten hebben sinds 2016-2017 het meeste succes in de sector van het zwaar transport. Onze klanten waarderen ze om hun vele voordelen en de chauffeurs roemen hun stille werking, die aanzienlijk verbeterd is in vergelijking met dieselmotoren, waardoor de geluidshinder tijdens nachtelijke leveringen beperkt blijft.

Iveco: (bio)methaan voor elke toepassing | MobilityLife

Tweedehands auto's van de dag