E-market

Als de auto van de toekomst terug in de tijd kijken

2j geleden | Laurent Zilli

De auto-industrie is goed op weg om volledig elektrisch te worden. En vreemd genoeg zien we steeds meer auto's van de toekomst gekleed in vintage mode. Vanwaar deze paradox?

Het lijkt onomkeerbaar: de auto van morgen zal (volledig?) elektrisch zijn. En in het publiek zijn er evenveel autogebruikers die enthousiast zijn over dit vooruitzicht als mensen die het allemaal met een zekere angst zien aankomen. Want het valt niet te ontkennen dat de elektrische auto nog steeds met veel vragen wordt geassocieerd. De traditionele autogebruiker zit met tal van vragen. Hoeveel kost elektrisch rijden? Zal ik me een auto kunnen permitteren als benzine of diesel verboden zijn? Is het rijbereik voldoende? Kan hij overal worden opgeladen en tegen welke prijs? Waar komen de grondstoffen vandaan? Is het echt zo milieuvriendelijk als ze zeggen? En zo voort.

Mentaal toevluchtsoord

Dit is geen magazine over psychologie, maar je hoeft geen dokter te zijn om te weten dat wanneer de mens de toekomst met angst tegemoet ziet, hij zich terugtrekt in een mentaal toevluchtsoord dat hem geruststelt: nostalgie. Inderdaad, "vroeger was het beter" is een typische gemoedstoestand in tijden van onzekerheid. De jaren vijftig, een tijd van ongekende welvaart voor de westerse wereld, zijn hiervan een goed voorbeeld. De gedurfdheid van het autodesign in die tijd (en niet alleen die tijd) weerspiegelde een intense behoefte aan ontdekking. Er was geen sprake van naar het verleden kijken. Integendeel: vastberaden kijken naar een toekomst van luchtvaart, ruimteverovering en robotbedienden. In die naoorlogse dagen was niemand bang, iedereen keek uit naar wat komen ging. Vandaag is de stemming in de wereld er eerlijk gezegd niet een van optimisme. En onder de "angsten" van een deel van de bevolking, is er inderdaad... de elektrische auto. De fabrikanten weten dit, net zoals zij weten dat nostalgie een rustgevend effect heeft. Daarom bieden steeds meer elektrische auto's tegenwicht aan hun onheilspellende kant met een stijl die ons doet smelten. En er is geen gebrek aan keuzes om deze nostalgische strategie te illustreren.

Hippe... iconen

Fiat is zeker niet een van de eersten die op de al rijdende trein van de elektromobiliteit sprong. Maar als het Italiaanse merk dat doet, welk model kiest het dan om te elektrificeren? Zijn tijdloze 500, natuurlijk! Alvorens hem op de markt te brengen, had de reus uit Turijn in 2019 een conceptversie van een elektrische stadswagen onthuld, de Centoventi, waarvan het ontwerp al knipoogde naar de jaren zeventig en tachtig, tussen de Fiat Panda en de Uno in. Bij Honda werd dezelfde tactiek gebruikt. Voor zijn eerste elektrische auto voor de massamarkt keek de Japanse fabrikant ook naar zijn geschiedenis om inspiratie te vinden en kwam uit bij het model dat het merk beroemd maakte. Het is duidelijk dat de Honda e een herinterpretatie is van de N600, die stadsauto uit de jaren zestig en zeventig, en het is dan nog een geslaagde ook. Ford Motor Company koos voor een vergelijkbare aanpak, aangezien het eerste elektrische model van het merk met de blauwe ovaal de vorm aanneemt van een eerder sportieve SUV genaamd... Mustang. En hoewel het model geen exacte kopie is van de illustere voorvader (zoals de kleine Fiat en Honda), neemt de Mustang Mach-E toch enkele esthetische codes over van de "andere" Mustang uit het 2021-gamma: de GT V8-benzine die werkelijk een moderne visie is van de originele versie die in 1964 werd onthuld. Wat Hyundai betreft, als het begin van de elektrificatie niet neo-retro was, kan worden gezegd dat de laatste Koreaanse creatie met batterijen die snaar raakt: de Ioniq 5 heeft ook een heel duidelijk nostalgisch uiterlijk! Wij weten dat een van de belangrijkste designcentra van het merk in Duitsland is gevestigd en dat het door Europeanen wordt geleid. Te oordelen naar de kenmerken van de Ioniq 5 waren ze fan van Italiaanse auto's uit de jaren zeventig en tachtig, want sommige waarnemers herkennen er "iets" van de Lancia Delta of de Fiat 127 in.

De eeuwige revival

Tot zover de reeds op de markt gebrachte exemplaren. En ja, het lijdt geen twijfel dat deze letterlijk en figuurlijk trendy iconen spoedig het gezelschap zullen krijgen van vele andere "erfgenamen". Zo bevestigde Renault enkele maanden geleden, toen het zijn strategie voor de komende jaren onthulde, de nakende komst van een nieuw elektrisch model dat opzien zou moeten baren. Kun je het raden? Niets minder dan de 3.0-interpretatie van een zeer populaire R5. En dat is nog niet alles, want de R5 wordt zeer waarschijnlijk gevolgd door een nieuwe... 4L. Ook binnenkort op de weg, klaar om een menigte van liefhebbers, backpackers, kampeerders, baba bool, flower power tevreden te stellen: de Volkswagen ID.BUZZ, gezien als de elektrische reïncarnatie van de legendarische Combi. In dezelfde geest had het bedrijf uit Wolfsburg nog een ander elektrisch model in gedachten dat nog meer ‘pop’ is: de ID. Buggy, een idee dat uiteindelijk werd afgevoerd. Wil je andere voorbeelden, die we misschien nooit echt zullen zien maar die meer dan ooit bewijzen dat de elektrische auto ons probeert te veroveren? De Microlino, een kopie van de BMW Isetta, een emblematische micro-auto uit de jaren vijftig. Of twee concepten die onlangs door de Chinese reus Great Wall onder het merk Ora werden gepresenteerd: de Cat, die vreemd genoeg doet denken aan de originele Kever, en de Futurist, met een zeer "jaren zeventig BMW"-achtige stijl. En niet te vergeten de Mini Moke die zijn comeback zal maken, ook in stilte...

Niet bang meer…

Laten we eindigen met een andere aanpak. Bij Opel pakken ze niet uit met een huidig neo-retro model dat de opdracht heeft elektriciteit aanvaardbaarder te maken. Neen, ze gaan daar resoluut voor een historisch model, dat te hulp wordt geroepen en op batterijen wordt omgebouwd in een marketingoperatie die mij persoonlijk over de streep heeft getrokken. Ja, eerlijk gezegd, de Manta ElektroMOD GSE zorgt ervoor dat je zin krijgt om alles te retrofitten…

Oef, het is zo ver: nu zijn we niet meer bang voor de elektrische auto!

Als de auto van de toekomst terug in de tijd kijken | MobilityLife

Tweedehands auto's van de dag